Automobily na benzín či naftu jsou už několik let vývojově v útlumu. V očekávání přechodu na bezemisní vozy automobilky zastavují vyvíjení spalovacích motorů a přesunují své zdroje na vývoj elektrických, plug-in hybridních a vodíkových pohonů. O to víc pak překvapí zpráva, že diesely, které se zdály být odepsané, se vracejí.
To je případ modelu Peugeot Rifter. Na začátku roku 2021 značka oznámila, že tato nesmírně oblíbená a praktická osobní dodávka končí. Tedy přesněji uzavírají se verze s klasickými motory a nadále se Rifter bude prodávat jen jako čistý elektromobil za cenu blížící se milionu korun. Zdálo se, že dny modelu Peugeot Rifter jsou sečteny.
Pak se ale objevilo řešení v podobě homologace N1. V podstatě to znamená, že vůz po několika technických úpravách splní charakteristiky užitkového vozu, což má výhodu v tom, že na „náklaďáky“ se emisní normy uplatňují později než na „osobáky“. Co vlastně přestavba na N1 obnáší? Demontáž fixní přepážky za druhou řadou sedadel (samotná přepážka není součástí dodávky vozidla), šest zesílených kotevních úchytů na podlaze v zavazadlovém prostoru a drobné estetické úpravy interiéru. Přestavba ovšem není starost klienta, ta je totiž zahrnuta v ceně vozidla. U takto upraveného vozidla diesel a benzín bez problémů projdou. Rifter tak, jak ho klienti znají, tak mohl fungovat dál.
Jejich radost ale netrvala dlouho. V loňském roce totiž varianta N1 zmizela z ceníků Peugeotu. Vůz zkrátka nešel objednat. Tentokrát byla na vině čipová krize, chybějící komponenty a nedostatečná výrobní kapacita.
Nyní se ovšem zdá, že automobilová krize je zažehnána. Dealeři hlásí, že mají opět skladové vozy k dispozici. Vozů Peugeot Rifter a jim podobných je dostatek. Další dobrou zprávou je, že si nově můžete objednat model Peugeot Rifter ve verzi LONG, tedy v prodloužené variantě. Pořídíte ho za akčních 522 900 Kč včetně DPH, standardní kratší verzi pak za 487 900 Kč. Vůz za nejnižší cenu je vybaven benzínovým motorem PureTech o výkonu 110 koní a s manuální šestistupňovou převodovkou. Model Rifter si však svou povahou přímo říká o diesel. S naftovým motorem BlueHDi o výkonu 100 koní stojí Rifter 531 200 Kč. Kromě těchto motorizací můžete mít i výkonnější diesel 130 koní s manuálem nebo osmistupňovým automatem. Pětiletou záruku mají všechny verze v ceně.
Peugeot Rifter s homologací N1 bude mít sice v techničáku uvedeno, že se jedná o nákladní verzi. Nicméně výbavou jde o čistokrevný osobák. Na výběr jsou tři úrovně výbavy: Active Pack, Allure a GT. Už ta nejzákladnější úroveň má sériově takové doplňky jako tempomat, čtení dopravních značek, automatické nouzové brzdění, dotykový displej či rádio s digitálním tunerem. Druhá úroveň pak přidává například zadní parkovací asistent, LEDky či automatické přepínání dálkových světel. A nejvyšší úroveň GT, ta už je vysloveně vymazlená. Sériově má všechna okna elektricky ovládaná a s ochranou proti přiskřípnutí, couvací kameru 180°, automatickou dvouzónovou klimatizaci, hands-free přístup a startování vozu či multifunkční kožený volant. Z příplatkových doplňků stojí rozhodně za zvážení 3D online navigace v češtině s integrovanou mapou Evropy, hlasovým ovládáním, doživotní aktualizací zdarma a předplatným TomTom Services na 3 roky. Tato navigace kromě toho, že vždy najde optimální cestu vzhledem k aktuálnímu provozu, také monitoruje ceny paliva v okolích čerpačkách, hledá volná parkovací místa, varuje před radary a nebezpečnými úseky či předpovídá počasí.
Návrat modelu Peugeot Rifter se spalovacím motorem ovšem ani zdaleka neznamená, že by se elektrická verze e-Rifter chystala vyklidit pole. Ta se totiž do současného trendu elektrifikace velmi efektivně začlenila. S baterií o kapacitě 50 kWh ujede e-Rifter na jedno nabití až 279 kilometrů. Třicetiminutová zastávka u rychlodobíječky mu pak poskytne šťávu na dalších 220 bezemisních kilometrů. Peugeot e-Rifter se prodává za 894 450 Kč, za delší verzi Long si pak připlatíte ještě 31 tisíc korun. Záruku mají oba osmiletou.