Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra (ZPMV) dlouhodobě využívá špičkové sportovce, jako jsou Martina Sáblíková, Ester Ledecká nebo Adam Ondra, aby propagovala zdravý životní styl. Tento přístup je klíčovým nástrojem prevence zdravotních rizik, protože veřejnost přirozeně reaguje na známé tváře a jejich příběhy o vytrvalosti, zdravé stravě a pohybu.
Význam těchto kampaní potvrzuje i odborná veřejnost. Na mezinárodní konferenci Ekonomika prevence zdůraznili lékaři, ekonomové i politici, že prevence je nejefektivnější způsob, jak zlepšit veřejné zdraví.
„Spolupráce se známými sportovci, kteří inspirují a motivují k pohybu a zdravému životnímu stylu nejen děti ale i dospělé je velmi efektivní a vychází z dlouhodobé marketingové strategie naší pojišťovny. V tomto trendu bychom rádi pokračovali i nadále,“ dodává Jana Schillerová, tisková mluvčí ZPMV.
NKÚ kritizuje, zákon však je nejednoznačný
ZPMV však čelí kritice Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), který upozornil na rozdělování zakázek na menší celky, čímž se pojišťovna vyhnula podlimitnímu řízení. Kritika zahrnovala čtyři zakázky z let 2020–2022 v hodnotě 5,4 milionu korun. NKÚ konstatoval, že postup nebyl v souladu se zásadou transparentnosti.
Současně je však třeba zdůraznit, že zákon o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ) je v těchto situacích často nejednoznačný. Podle advokáta Miroslava Kučery je stěžejní posoudit, zda jednotlivé zakázky tvoří funkční celek, což se však v praxi ukazuje mnohdy jako velmi problematické, což dokládá i judikatura Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, podle které je při posuzování funkčního celku akcentována předvídatelnost či skutečný společný záměr zadavatele ve vztahu k jednotlivým plněním. Pokud je celkový záměr zadavatele naplněn až realizací plnění všech veřejných zakázek, tvoří jednotlivá plnění jeden funkční celek. „Z pohledu časové souvislosti je pak určující, zda zadavatel v okamžiku zahájení první veřejné zakázky věděl či alespoň mohl důvodně předpokládat, že bude následně zadávat plnění, které s první veřejnou zakázkou tvoří jeden funkční celek,“ říká Miroslav Kučera.
ZPMV zdůvodňuje, že některé kampaně ovlivnily i externí faktory, například zvýšení hodnoty značky sportovců během zimních olympijských her nebo opatření proti covidu-19. Jednalo se však o kampaně ve veřejném zájmu, které efektivně oslovily široké publikum a podpořily zdravý životní styl.
Opatření pro větší transparentnost
I přes kritiku NKÚ přijala ZPMV nápravná opatření. Posílila oddělení interního auditu. Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek dodává, že je nutné kombinovat tyto aktivity se systematickým zlepšením podmínek pro sportování mladých lidí, aby byl dopad prevence ještě větší.
Veřejný zájem na prvním místě
Spolupráce se sportovci zůstává pro ZPMV důležitým pilířem prevence. Osvětové kampaně, které díky známým tvářím oslovují široké publikum, ukazují svou efektivitu a přínos pro společnost. Ačkoliv se zadávání veřejných zakázek ukázalo jako problematické, šlo o aktivity, které jednoznačně přispěly ke zvýšení povědomí o zdravém životním stylu.
ZPMV tak kombinuje inspiraci od špičkových sportovců s postupnou optimalizací svých interních procesů, aby v budoucnu nejen posílila transparentnost, ale i nadále efektivně podporovala zdraví populace.