RAKOUSKÁ ORLICE S ČESKOU HLAVOU

| | , ,

Také do běžecké stopy a na skejtové cesty se vrátila značka Kästle. V tomto případě skutečně česká práce s rakouským logem. Co nabízí a kdy dojede do špice mezi top běžky? O tom vyprávějí lídři rodiny tvůrců této lyže Martin Petrásek a Vít Fousek.

Text: Tomáš Nohejl, Foto: Kästle

„Neustále se posouváme, pokračujeme ve vývoji, aby lyže byly pořád lepší, lépe nastavené,“ říká Vít Fousek. „Máme už kompletní řadu lyží. Všechny poznatky z těch špičkových se prolínají do nižších řad, což jsem dříve považoval pouze za marketingové řeči, ale ono to skutečně může fungovat. Úzce spolupracujeme se servisním týmem české reprezentace v běhu na lyžích, máme testery na severu i v Americe, mezi biatlonisty. Rozšířili jsme testovací tým a já se mohu věnovat práci přímo v továrně. Pořád se to vyvíjí, nikdy nebude konec.“

Orlice se vrací, příběh znovuzrození

Poslední značkou, která prošla podobnou cestou, byl Salomon. S běžkami začal v roce 2002, dnes patří mezi světovou top 5 (spolu s Fischerem, Atomikem, Rossingolem a Madshusem).

Kästle přerušily kontinuitu běžeckých lyží na třicet let a teď jsou zpátky teprve pátou sezonu. V roce 2017 sem nastoupili Martin Petrásek, bývalý špičkový závodník a bratr reprezentačního trenéra, a Vít Fousek, také skvělý lyžař, pak elitní servisman národního týmu a Lukáše Bauera. První má na starost závodníky, druhý přenos podnětů do výroby.

Tam lepí lyže Josef Kučera, další bývalý rider a servisák i tester národního týmu. Elitním testovacím jezdcem se pak stal po skončení závodní kariéry špičkový laufař Jiří Ročárek. Teď k němu přibyli další testeři a servisáci, bývalý závodník, dvojnásobný medailista z mistrovství světa Dušan Kožíšek a veterán František Karlík.

První rok pracovali Petrásek s Fouskem v Novém Městě se Sporteny, v létě 2018 došlo ke spojení s Kästle, jejichž první vlastní kolekce se připravila o rok později. Teď se už zdokonaluje a ladí širší vývojová základna celého Nordic programu. „Lyži známe dopodrobna. Ale pořád potřebujeme najezdit stovky kilometrů a zažít všechny pocity,“ říká Petrásek.

Přesto už v kvalitě nezaostávají. Prestižní německý server xc-ski.de dělá uznávaný velký srovnávací test běžek. Známý obchod Sport Willy v Ramsau nakoupí lyže, pozve si Toko, aby mu namazalo, a k tomu deset dvanáct testerů. „Byli jsme tam dva roky za sebou. Jak jste to tak rychle dokázali, že už máte srovnatelné parametry, ptali se nás,“ těší oba tvůrce.

Odpověď se zdá logická. V Novém Městě lyže umějí dělat už téměř 120 let a pouze přidali ten nejvyšší mód. „Majitel nám dal zelenou a jen se ptal, jestli se dá na našich lyžích vyhrát. Musí, odpovídáme mu. Jsme rádi, že se můžeme pochválit za celý tým včetně dělníků z fabriky,“ přidává Petrásek.

„Všichni dnes vědí všechno o těch druhých,“ rozvažuje Fousek. „Každá firma má svůj styl a technologii, ale chce dojít k podobným parametrům, aby byla lyže funkční. U klasiky by měla mít křivku mazací komory a nastavení špiček a patek, moc odlišností tam není. U skate je větší rozdíl mezi značkami, odlišné nastavení i stavba. Kästle si našlo cestu. Nedobíháme ostatní, už jsme je doběhli. Jen potřebujeme získat důvěru a ukázat se světu se špičkovým závodníkem. Pak se ukáže, jak jsou lyže dobré,“ dodává.

„Kdybych tady měl dnes Lukáše (Bauera) v nejlepší formě, vyhrál by na nich taky. Uměl by si vybrat. Vím to, všechny lyže jsem mu vybíral a testoval je s ním. Přitom tehdy jsem ty možnosti neměl, takhle si je sám nastavit,“ shrnoval Fousek už před dvěma lety.

RX10 2.0

Špičková závodní lyže míří do světa

Už třetí rok elitní skatová lyže RX 10 2.0 má za sebou poctivý vývoj. „Vymysleli jsme ji už někdy roku 2017 a máme ji hotovou a prověřenou ve skate verzi i klasické,“ říká Martin Petrásek.

Ostatní firmy věnují podobnému produktu ještě více času, až pět šest let testování. Tady to zvládli rychleji a sami jsou překvapeni, že vypadá velmi konkurenceschopně. „Vrátili jsme se k tradičnímu pojetí lyže bez prolisů a designových vychytávek. S 3D profilem u jiných modelů pokračujeme, ale tady ne,“ shrnují tvůrci. S nejvyšším modelem usilují o to dostat se do tvrdého prostředí nejvyššího marketinku závodů FIS, IBU i Ski Classics.

„Je to moderní lyže, splňující požadavky pro všechny nejlepší závodníky. Vůbec bych neměl strach ji dát komukoli ve špičce, do světového poháru,“ tvrdí přesvědčivě Fousek. „A příští rok bude ještě lepší nová verze World Cup.“

„Většina firem dělá lyže buď víc na studené, nebo na teplé podmínky. Ale já jsem vypozoroval, že dobrá konstrukce jede na všem – na prašanu, vodě, teplém sněhu i studeném – ten grunt tvoří skluzové vlastnosti, bez ohledu na to, jestli pak přidáte klistr, anebo se vydáte na prašan. Rozdíly dělají měkčí nebo tvrdší konstrukce, pak pár detailů jiné skluznice,“ dodává Fousek.

Kvalitní klasičky i skate pro všechny

Kästle má nyní v portfoliu 20 modelů běžek, klasiček, skate i skinů. „Věnujeme se postupně i dalším řadám, pomáháme s nastavením i parametry. Další lidé pracují i na designech, což považujeme v této střední vyšší kategorii za důležité. Začali jsme tři základní modely, to byl správný krok, postupně sestupujeme i níž a přidáváme další řady. Nutnost je mít lyže i pro děti a juniory,“ shrnuje Petrásek.

„My jako dlouhodobí výrobci s historickou tradicí Artisu a Sportenu můžeme získat výhodu, protože máme zkušenosti s nižšími řadami, které se tu vyráběly i pro ostatní značky. Jestliže získáme důvěru a ukážeme se světu i přes nejlepší závodníky, máme opravdu velký potenciál,“ tvrdí stále optimisticky Fousek.

„Kvalitní závodník na pomezí dorostence a juniora si může spočítat, že Kästle se o něj postará líp než jiná přední značka, která zabezpečuje víc lidí. A na tom může vydělat,“ ukazuje trpělivou cestu. „Junioři z reprezentace od Martina Koukala už je měli a jezdili na nich fakt dobře.“ Ukázala se na nich i členka reprezentace Sandra Schützová nebo laufař Fabián Štoček.

„Není tady jen RX 10 2.0, taky třeba XP 20, o dvě třídy nižší model, XP 30, minus 3 třídy, i ta nejnižší celodřevěná XA – tvarem moderní, pevnější, s velmi dobrou skluznicí a velmi dobře broušená. Já sám bych si ji klidně koupil. Řekl bych, že děláme až nadstandard. V těch nižších řadách jsme na tom líp než ostatní, v tom nejlepším už moc vymyslet nemůžeš. Za tím si stojím.“

XP20 Skate

Skiny, aneb když se nemaže

Skate i klasice se věnují rovnoměrně, stále výraznějším až dominantním trendem jsou však „skiny“ – běžky s malými „tuleními pásy“, které stoupají a pak i jedou, aniž byste museli mazat. Nepoužívají je jen „turisti“, ale Kästle je dávají i nejvyšší řadě RX10 2.0.

Mění se technické a konstrukční prvky lyže ve srovnání s tradiční „mazací“ variantou? „Lyže se nastaví odlišně, aby byla pohodlná a dalo se z ní odrazit. Donedávna to byl kompromis pro lyžaře. Na všech druzích sněhu sice nebyla komfortní, ale na tvrdé stopě a ve stabilních podmínkách jela velmi slušně. Při špíně a padajícím sněhu tu rychlost ztrácela,“ hodnotí Petrásek.

K vyladění pozice přispívá i posuvné vázání – do kopce posuneš na jednu a z kopce na druhou stranu na jeden dva kliky. „Dají se dělat na vysoké úrovni, pokud investuješ do materiálu,“ přidává svůj postřeh Fousek.

Pro příští sezonu 2023/24 jsou připraveny první tři řady nejkvalitnějších skin s novým páskem. „Jezdil jsem i jiné značky, abych je porovnal,“ ukazuje Fousek, který vytvořil nový tvar „chlupu“. „Má tvar zbytků vosků na lyži po dojetí dlouhého tréninku. Nebrzdí, má zlepšený skluz a při dobře vybraných lyžích výborně stoupá za všech podmínek.“

Laufařský speciál, to už není jen hybrid

Další vývojová větev roste pomalu v laufařských speciálech, tedy lyžích, vyladěných na soupažový „píchací“ styl, kterým jezdí stále širší špička maratonského pelotonu.

První s tzv. DP přišel Fischer, kde na klasických lyžích trošku změnil stavbu, aby se nemazala, ale byla komfortní i do odrazu. Před třemi lety na závodech použilo tento typ už 90 % závodníků. „Okamžitě jsme zareagovali a koncem ledna 2020 jsme měli hotové první testovací série skate DP. Naši závodníci ve Ski Classics je jezdili v následující sezoně,“ vzpomíná Petrásek.

Ano, jedná se o skate lyži s drobnými úpravami a odlišným nastavením. Můžete na nich jet i klasiku. „Když je postavíte vedle sebe s ostatními, vypadá jako skate, ale s parametry klasičky. Je to jakýsi hybrid. Podle mě jde o stejný vývoj jako v začátcích bruslení. Začalo se s klasičkami, ale balík jezdí natěsno, lyže se zkrátila,“ dokresluje.

Každopádně tato lyže RX 10 2.0 DOPO začíná být velice zajímavým segmentem, vývoj zde postupuje mílovými kroky. „Soupažení se stává samostatnou disciplínou. Ve Ski Classics už můžeme vidět specialisty, kteří takto jezdí od mládí, mají techniku a styl a potřebují na to lyže. Další lidi to pak vidí, chtějí kopírovat vzory a chtějí takhle závodit. Přitom ten styl sám o sobě není snadnější, jak by se mohlo zdát, je to o dokonalé technice stejně jako klasika i bruslení. Je potřeba ty lyže dělat nejen pro špičkové závodníky, i když to nebude masová záležitost,“ má jasno Fousek.

Naopak tzv. „kombi“ lyže, na níž byste mohli bruslit, ale i zajet do stopy, pozvolna vyklízí pozice.

RX10 2.0 DOPO

Ať žije c. A k. Monarchie aneb česko-rakouská spolupráce

Přestože běžky Kästle se na rozdíl od alpského programu přesunuly komplet do Nového Města na Moravě, rakouská matka pomáhá, jak se dá. „My vyvíjíme lyže. Oni dělají obchod, marketink i další činnosti, podporují design, testy. Bývalý závodník Marcus Meister je šéfem obchodu, působil už 15 let ve stejném oboru pro jinou značku. Dělá pro nás i Marcus Weeger, juniorský mistr světa, Němec z Oberstdorfu,“ hodnotí Petrásek.

Kästle bylo třeba oficiálním dodavatelem pro klasické mistrovství světa 2021 v Oberstdorfu, všichni předjezdci tam jezdili na lyžích s orlicí na špici.

„Cílem je dělat dobré lyže a věřím, že to všichni cítí. Běžky jsou z Nového Města a dělají je Češi se svými technologiemi,“ říká Fousek. Procenta výroby Sportenu a Kästle se v továrně na Vysočině zvyšují. Během tří čtyř let se s novou halou chtějí dostat až ke 200 000 párům všech lyží, z toho polovinou běžek. Vždyť například v Německu už před čtyřmi lety dohnal běžecký segment v počtech ten sjezdařský.

Běžky Kästle se prodávají více ve speciálkách, roste zájem v klubovém prostředí, budujíse obchodní cesty i do Norska, Švédska nebo Ruska. Proto bývají vidět všude na Ski Classics i českých maratonech, kde se potkává špička s hobíky, což následují všichni obchodníci.

Pokrytí Sportenu jako kvalitní lyže pro všechny zejména na domácím trhu zůstává. Prodeji po internetu ale se vyhýbají, věří tomu, že pro ideální výběr je potřeba si lyži osahat.

Výhledově se počítá i s dalšími součástmi výbavy. Hole KC100 už Kästle má, vyšší střední třídu. Stejně jako vlastní soupažové vázání RX10 2.0 DOPO + Move Tune eSkate nebo skatové Xcelerator 2.0.

Sjezdové Kästle už jezdí prvotřídní hvězdy jako Ester Ledecká, Ilka Štuhecová nebo Martina Dubovská. „My s běžkami takhle daleko ještě nejsme. Vnímáme, že se zlepšuje povědomí o lyži, že je česká a kvalitní. A věříme, že se k této úrovni také dostaneme,“ shodují se dva otcové běžek stejné značky.

Předchozí

Nejúspěšnější muži českého byznysu převzali ocenění magazínu CEO

ZPÁTKY DO DIVOČINY!

Další