Zrcadlovky vs. bezzrcadlovky: bod zlomu je za rohem

| | ,

Kdybychom dali na články v populárních médiích, můžeme nabýt dojmu, že jsme svědky bitvy století: Digitální zrcadlovky jako prověřená klasika (první představil Kodak v roce 1991) versus bezzrcadlovky (první byla představena Epsonem v roce 2004). Ve skutečnosti žádná bitva neprobíhá: jen sledujeme pozvolný přechod z jedné technologie k novější. A firmy, které do vývoje investují, nejsou změnami zaskočeny. To je i případ Canonu, hlavního hráče ve vývoji a prodejích fotografické techniky a také třetího v žebříčku v počtu patentů.

V prosinci 2021 CEO Canonu Fujio Mitarai řekl v rozhovoru pro Yomiuri Shimbun, jeden z pěti největších business deníků v Japonsku, větu, která spustila lavinu spekulací: „Nejnovější model EOS-1D X Mark 3 uvedený na trh v roce 2020 bude v řadě EOS-1 modelem posledním. Potřeby trhu se stále rychlejším tempem přesouvají k bezzrcadlovkám.“ Prozradil, že vývoj a výroba konvenčního vlajkového modelu digitálních zrcadlovek za několik let skončí.

Dvě věty spustily vlnu jak spekulací, tak rovnou prognóz, které se s půlročním odstupem dostaly i do českých médií. Jak tedy vyjádření Fuji a Mitaraie číst? „Skončil vývoj nejvyššího modelu zrcadlovky, která by se v příštích letech pravděpodobně stejně neinovovala. I podle ohlasu profesionálních fotografů jsou schopnosti bezzrcadlovky R3 pro sportovní a reportážní fotografii zrcadlovkou nedostižné,“ vysvětluje Pavel Šerý, produktový specialista Canonu. Oficiálně tedy skončil pouze vývoj jednoho modelu.

Zrcadlovky se asi ještě opravdu dlouho vyrábět a prodávat budou. A protože Canon pracuje zejména s profesionálními nebo poloprofesionálními fotografy, bude zrcadlovky a příslušenství k nim prodávat a servisovat, dokud o ně bude zájem.

Stále se prodává více zrcadlovek než bezzrcadlovek

Zrcadlovkám se totiž stále daří, jak na evropském, tak na českém trhu. V Evropě už se sice prodává více bezzrcadlovek než zrcadlovek, ale na lokálním trhu je tento zlom teprve na spadnutí. V Česku jsme za bezzrcadlovky u Canonu utratili více už v roce 2019, na kusy se ale stále prodává více zrcadlovek. „Pokud by to mohlo něco změnit, pak podzimní příchod nových bezzrcadlovek EOS R7 a R10. Právě v této době přebírají bezzrcadlovky statistickou nadvládu,“ prorokuje produktový specialista Canonu Pavel Šerý.

Mezi lety 2001 a 2014 jsme mohli pozorovat obrovský nárůst prodeje fotoaparátů, zejména kompaktů, hlavní vrchol pak přišel mezi lety 2008 a 2010. Pro představu: v 10milionovém Česku se v roce 2010 prodalo půl milionu kompaktních fotoaparátů. Digitální kompakt měla najednou každá rodina. To není udržitelné tempo růstu. Nyní takový „kompakt“ nosí každý v kapse a má ho stále při ruce – v mobilu. Nákup fotoaparátu se tak opět vrací k nákupu velkého přístroje určeného pro snímky vhodné k tisku.

A podle Pavla Šerého vypadá struktura prodejů podobně jako v letech nástupu digitální techniky.

Mnoho povyku pro nic

Profesionální řada Canon EOS letos oslavila 35 let od prvního modelu. První zrcadlovka EOS 650 debutovala v březnu 1987. EOS je zkratka pro elektronicko-optický systém, stal se prvním plně elektronickým systémem připojení objektivu na světě a přinesl novou generaci jednookých zrcadlovek s automatickým ostřením. Dnes do řady EOS patří jak digitální i klasické zrcadlovky, tak bezzrcadlovky. Pokud jde o špičkové profesionální přístroje, v použité technologii nedělá Canon rozdíly.

Proč tedy vlastně diskuse o konkurenci zrcadlovek a bezzrcadlovek? Nechme si rozdíl vysvětlit od Rudolfa Stáhlicha, šéfredaktora časopisu FotoVideo: „Digitální zrcadlovky budou vždy vhodnější pro ty, kteří chtějí mít svou práci neustále pod kontrolou, kterým záleží na preciznosti a jsou tak trochu perfekcionalisty. A to vážně nemluvím jen o špičkových dokumentaristech a sportovních fotografech.“ A i když se nechtěl pouštět do velkých diskusí, bezzrcadlovkám přiznává nižší hmotnost a konstrukční jednoduchost. „Digitální bezzrcadlovky nemají hledáček a všechny ty vnitřní záležitosti (hranol, zrcátko, potřebný prostor atd.), což je jejich nespornou výhodou, ale vlastně i nevýhodou. To platí i o jednodušším způsobu ostření,“ dodává Stáhlich.

A tak se do sebe pouštějí zastánci tradičního „zrcadla“ (dříve především rychlejšího) a novějšího, lehčího „bezzrcadla“ nabitého spoustou asistenčních technologií, které zkušení profesionálové „přece nepotřebují“. V nejbližší době si však každý bude moci vybrat a pracovat s tou technikou, která mu vyhovuje nejvíce.

Budoucnost? Kdo si troufá hádat?

Že do budoucna mohou hrát prim bezzrcadlovky, naznačuje i současná vlajková loď a špička nabídky Canonu. V roce 2021 byla představena EOS R3 jako nový profesionální model. Profesionální fotograf s osahaným zrcadlovkovým tělem a batohem plným objektivů zřejmě nebude chtít měnit, ale nováček, poloprofesionál nebo fotograf, který cítí nutnost inovovat celé vybavení, ocení výhody bezzrcadlovek. Ty jsou lehčí (podle modelu, ale typicky o 200 g), umí zaostřit a sledovat zvolený objekt i pouhým pohledem oka fotografa.

I když se nám v tuto chvíli může zdát, že Canon sází na bezzrcadlovky, o dění v japonských laboratořích víme jen málo. Investice Canonu do inovací jsou obrovské, zhruba 10 % z čistých tržeb, mezi 2,5–4 miliardami dolarů, dlouhodobě je mezi technologickými firmami v počtu patentů na 3. místě. Kdo ví, zda některý z těch letošních netkví v úplně jiném systému fotografování?

Předchozí

Známe TOP Ženy magazínu CEO, absolutní vítězkou je Ivana Tykač

Digitální továrny – předehra k průmyslovému metaverzu

Další