Baťa z Červeného Kostelce chystá velkou expanzi do Evropy

| |

BATIST Medical a.s. z Červeného Kostelce se za 30 let své existence stal jedním z největších evropských výrobců roušek, nanoroušek, zdravotnických a hygienických produktů na ošetřování ran a dalších pomůcek pro zdravotnictví. K pobočkám na Slovensku, v Polsku a Německu aktuálně přidal Španělsko, Portugalsko, Rumunsko i Maďarsko. „Naše expanze teprve začíná,“ říká generální ředitel Tomáš Mertlík, který je také obdivovatelem Tomáše Bati.

Co pro vás, jako předního evropského výrobce zdravotnického materiálu, znamenala epidemie koronaviru? O jaký váš produkt byl největší zájem?

O nanoroušky, protože Batist byl pravděpodobně první výrobce, který je dokázal nejenom vyrobit, ale i ocertifikovat a úspěšně dostat na trh. Ale i o další naše výrobky byl velký zájem. Obchodujeme například se zdravotnickými rukavicemi, jednorázovým oblečením, tzn. chirurgickými i návštěvnickými plášti, čepicemi nebo návleky, a dalšími výrobky, které s tou nákazou souvisely.

Myslíte si, že zájem o respirátory a roušky radikálně poklesne, nebo tu s námi budou už napořád?


My dodáváme zdravotnickým profesionálům, takže chirurgická rouška s námi je už celých 30 let. Co se týká nanoroušek, to je něco, co jsme vymysleli, uvedli na trh v začátku pandemie, a myslím, že se nám podařilo změnit trh. Jsou prodyšné, jsou lehké a prokazatelně více filtrují než klasické chirurgické roušky. Část profesionálů si to uvědomuje, takže myslím, že v tomto segmentu už nanoroušky zůstanou napořád. Naopak respirátory nejspíš ne, ty se vrátí do průmyslového prostředí a ze zdravotnictví zmizí.

Jak si vysvětlujete, že se relativně malý výrobce z Červeného Kostelce dokáže prosadit na vysoce konkurenčním mezinárodním zdravotnickém trhu? Co je vaší přidanou hodnotou? 

No, především my už nejsme tak úplně malý výrobce z Červeného Kostelce. Máme zde stále výrobní závod, protože si chceme výrobu nechat blízko a pod kontrolou, ale už v něm zaměstnáváme téměř 200 lidí. A distribuční místa už máme na Slovensku, Maďarsku, Rumunsku, Portugalsku, Španělsku, Polsku a Německu.

Evropa je trh, na němž si hodně globálních hráčů vylámalo zuby. Důvodem je, že se snažili uplatňovat všude stejnou obchodní strategii, prodávat stejné výrobky na všechevropských trzích. Podobně jako McDonald´s: Když hamburger chutná Američanům, tak musí nutně chutnat Evropanům i Číňanům. Ale to se spletli.

Batist je lepší v tom, že rozumí lokálním potřebám a klíčovým lokálním legislativním požadavkům. Díky tomu dokážeme úspěšněji než globální hráči prodávat své výrobky, případně je modifikovat na požadavky lokálních trhů.

Další přidanou hodnotou je, že máme poměrně štíhlou organizační strukturu. Já jsem jako CEO a majitel skupiny schopný dohlédnout k jednotlivým firemním entitám a dokonce si občas najdu čas i na jednotlivé zákazníky v zahraničí i v Česku. Myslím, že rychlé rozhodování v rámci už poměrně velké skupiny Batist Medical je další z vysokých přidaných hodnot, kterou máme.

Třetí velkou přidanou hodnotou jsou lidé. Každá firma je tak dobrá, jak dobří jsou její lidé. A my je v Batistu máme velice dobré, jsem na to hrdý. Navíc i díky úspěchu v období koronavirujsme dokázali přitáhnout mozky, které by možná předtím o Batist nezavadily.

Dokážete odhadnout, jak se bude trh s vaším segmentem zdravotnických potřeb vyvíjet?

Jednoznačně roste trh s jednorázovými zdravotnickými pomůckami do zdravotnických zařízení a k poskytovatelům zdravotnické péče. Vidíme, jak se zpřísňují pravidla, jak si uvědomujeme různé epidemiologické aspekty, aspekty různých infekcí a podobně.Opakovaně použitelné zdravotnické pomůcky se kvůli tomu přestávají používat. Takže tento trh poroste v různých oborech možná i o 20% každý rok. Ty tradičnější obory, jako je krytí ran, porostou spíš v jednotkách procent. Ovšem pokud mluvíme o nejmodernějších prostředcích pro krytí ran, tam zaznamenáváme růst téměř až 20%.
Diabetologie a pomůcky související s ní roste velice rychle, inkontinence, vzhledem ke stárnutí populace, roste také dvojciferným číslem. A tak dále a tak dále. Takže můj výhled pro trh zdravotnických potřeb je optimistický.

Musíte ale zřejmě stále přicházet s něčím novým.

Jednoznačně. Myslím si, že investice do vývoje jsou jedním z nejdůležitějších tahounů podnikání. Naše vývojové oddělení v Červeném Kostelci vyvinulo například rozložitelné roušky. Ty jsou ze speciálního materiálu, takže je můžete rozpustit v horké vodě, kterou jednoduše vylijete do odpadu. Rádi bychom uplatnili tento nový materiál i u dalších jednorázových pomůcek, jako je jednorázové ochranné oblečení nebo případně jednorázové chirurgické sety na operačních sálech.

Jsem velkým zastáncem digitalizace a myslím, že zdravotnictví je jeden z oborů, kterého se zatím příliš nedotkla. Odhaduji, že se zdravotnictví přesune blíž do našich domovů a také že se začneme víc sami rozhodovat, protože budeme mít na výběr z různých metod léčby, z více farmaceutických a zdravotnických produktů. Takže se snažíme i masivně investovat nejen do digitalizace naší společnosti, ale hlavně do toho, abychom zdraví přinesli našim pacientům blíže domů. Chystáme několik velkých projektů. Jako ochutnávku, kam míříme, si můžete na našich stránkách www.bcare.cz například vyzkoušet našeho virtuálního lékaře. S ním můžete konzultovat své problémy a on vám vyhodnotí pravděpodobnou diagnózu.

Celý rozhovor naleznete v aktuálním vydání Premium Guide, který zakoupíte na www.mojecasopisy.cz

Předchozí

Fascinující příběh legendy jménem CZ

Zimním koupáním k imunitě

Další