Elektrická budoucnost automobilky Volvo

| |

Společnost Volvo Cars, která se snaží svižným tempem přejít k výrobě výhradně plně elektrických vozidel. Má tedy několik novinek, které je potřeba zmínit, protože pro Volvo Cars znamená elektrifikace mnohem více než pouhý přechod k elektrickým pohonným agregátům. Z pohledu automobilky se jedná o nové paradigma v konstrukci automobilů.

Volvo nedávno představilo mnoho novinek z oblasti elektrické budoucnosti. Jako první si představíme velmi zajímavý koncept Volvo Recharge. Věrno hrdé skandinávské designérské tradici se Volvo ConceptRecharge řídí především rčením „méně, zato lépe“. Například odebráním složitého ústrojí spalovacího motoru se konstruktérům podařilo zdokonalit proporce vozu, zvětšit vnitřní prostor a zároveň zlepšit aerodynamické vlastnosti vozu. Výsledkem je model, který nabízí opravdu lepší řešení, která podpoří udržitelný rodinný život.

Příští generace s plochou podlahou

První generace elektrických vozů Volvo je opatřena stejnou podlahou jako automobily se spalovacím motorem. Bylo proto nezbytné najít rovnováhu v proporcích a prostoru, aby bylo možné zakomponovat do vozu jak soustavu akumulátoru, tak i spalovací motor. Příští generace plně elektrických vozů Volvo, jejímž prvním představitelem bude první SUV společnosti kompletně postavené na základě nové technologie pro čistě elektrické vozy, bude stejně jako koncepční vůz ConceptRecharge vybavena plochou podlahou. Po odstranění spalovacího motoru a jeho nahrazení kompletní soustavou akumulátoru uloženou pod plochou podlahou se konstruktérům podařilo prodloužit rozvor kol a vytvořit větší prostor pro kola. Výsledkem jsou kratší převisy a mnohem více vnitřního prostoru včetně velkorysého úložného prostoru mezi předními sedadly. V rámci koncepčního vozu ConceptRecharge vedla tato vylepšení designéry ke změně pozice sedadel, optimalizaci profilu střechy a snížení kapoty při zachování vysoké jízdní pozice, kterou řidiči vozů Volvo XC40, XC60 a XC90 milují. Na základě uvedeného přístupu bylo oproti klasickým vozům SUV dosaženo lepší aerodynamiky, která přispívá k delšímu dojezdu.

Nový designový jazyk

Prostřednictvím zmíněného koncepčního vozu představí automobilka Volvo také svůj nový designový jazyk. V souladu s mottem „méně, zato lépe“ byly odstraněny všechny nepotřebné prvky a vše, co zbylo, bylo zpracováno velmi precizně do designu, který působí velmi vyrovnaně. Tradiční maska chladiče byla nahrazena strukturou připomínající štít, podporovanou novou interpretací světlometů Volvo v provedení Thorova kladiva. Součástí světlometů je nejnovější technologie HD osvětlení nabízející čistou grafiku, která se objevuje po setmění, kdy se rozsvítí hlavní světlomety. I nadále ale zůstávají charakteristická zadní vertikální světla, která se již stala součástí tradice značky Volvo, nicméně nyní jsou designově přepracována do tvaru křídel, která se při vyšších rychlostech rozšiřují a dále zlepšují celkovou aerodynamiku.

„Náš koncepční vůz ConceptRecharge představuje manifest plně elektrické budoucnosti automobilky Volvo Cars i nový typ vozu,“ uvedl Robin Page, ředitel pro design. „Jedná se o vůz, který nabízí nové a moderní proporce ruku v ruce s všestranností, přičemž názorně ukazuje, co vše umožňuje technologie z hlediska designu.“

Revoluční interiér

Designový jazyk Volvo nabírá u koncepčního vozu ConceptRecharge novou formu také v interiéru. Plochá podlaha nabízí více prostoru i lepší jízdní pozice pro celou posádku vozu. V centru nového vylepšeného uživatelského zážitku stojí 15″ dotykový displej spolupracující s příští generací propojeného infotainment systému automobilky. Jedná se o technologii s logickým uspořádáním a intuitivním způsobem ovládání, která přispívá k vyrovnanému a klidnému jízdnímu zážitku. Nejnovější technologie infotainment systému perfektně ladí s charakteristickými znaky skandinávského designu, jimiž jsou čisté linie a značné využívání udržitelných a přírodních materiálů v kabině.

„Uvnitř koncepčního vozu ConceptRecharge jsme vytvořili pocit jako ve skutečném skandinávském obývacím pokoji,“ uvedl Robin Page. „V interiéru se snoubí naše nejnovější technologie pro vytvoření uživatelského zážitku s krásnými, udržitelnými a přírodními materiály. Každá část interiéru se podobá uměleckému dílu a mohla by se klidně stát samostatným kusem nábytku v domě. Ačkoli využíváme nejnovější technologie, neděláme to samoúčelně. Vždy se soustředíme na to, jaké výhody dané technologie přinášejí.“

Ambice Volva do dalších let

Koncepční vůz ConceptRecharge v neposlední řadě odráží také ambice automobilky Volvo Cars do dalších let. Například je zde v optimální pozici na střeše, kde může sbírat údaje z okolí vozidla, umístěn senzor LiDAR vyvinutý technologickou společností Luminar, který představuje důležitou součást plánu automobilky Volvo Cars uvést na trh bezpečnou technologii autonomního řízení.

„Prostřednictvím koncepčního vozu ConceptRecharge navazujeme na bohaté kořeny DNA Volvo v oblasti designu, které při přechodu k čistě elektrické budoucnosti formujeme moderním a svěžím způsobem,“ řekl na závěr Robin Page. „Tento vůz představuje vše, co věříme, že zájemci o čistě elektrické vozy Volvo očekávají. A jsme nadšeni, že můžeme naši filozofii přenést do příští generace vozů Volvo.“

Budoucí vozy Volvo budou fungovat na svém vlastním systému

S příští generací plně elektrických vozů automobilky Volvo Cars se mohou zákazníci těšit na auta, která budou den odedne lepší a nabídnou jim jednoduchý, poklidný a bezstarostný uživatelský zážitek Volvo od získání vozu přes jeho řízení až po jeho ovládání prostřednictvím aplikace v mobilním zařízení. Volvo Car Group se stala první automobilkou, která představila vozidla s infotainment systémem s OS Android Automotive a integrací aplikací Google Assistant, Google Maps a Google Play. Aby automobilka mohla povznést konektivitu ve svých vozech na další úroveň, bude i nadále pokračovat ve strategickém partnerství se společností Google.

Součástí přístupu společnosti Volvo Cars k uživatelskému zážitku příští generace bude VolvoCars.OS, což bude operační systém zastřešující různé operační systémy elektrických vozů Volvo v rámci samotného vozu i cloudu, přičemž jakousi startovní metu představují OS Android Automotive a nový design palubních displejů. Aby z vývoje vlastního softwaru vytěžila maximum, chystá se společnost Volvo Cars centralizovat výpočetní technologie svých plně elektrických vozů do jednoho jádrového systému, čímž dojde ke značnému zjednodušení celého systému. Místo spoléhání na větší počet palubních elektronických řídicích jednotek ovládajících jednotlivé funkce a systémy budou operace zpracovávány výkonným jádrovým výpočetním systémem vyvinutým přímo automobilkou Volvo Cars. Prostřednictvím celé řady rozhraní pro programování aplikací (API), včetně dříve ohlášeného rozšířeného API vozidla, zajistí operační systém VolvoCars.OS se souhlasem zákazníků vývojářům přístup k palubním informacím, jako jsou senzorická data vozidla a uživatelská rozhraní, a ke cloudovým funkcím, jako jsou fleetová data. To vývojářům umožní vytvářet nové služby a aplikace pro vozy Volvo.

Jednoduché uživatelské prostředí

Prolnutím práce inženýrů a designérů usilují společnosti Volvo Cars a Google o vytvoření uživatelského zážitku, který bude jednodušší, a tím pádem přispěje k optimalizaci bezpečnosti. Rozvržení uvedeného uživatelského zážitku vychází z jasného rozdělení informací pro řidiče v závislosti na jejich důležitosti z hlediska řízení. Displej komunikačního rozhraní řidiče bude nabízet jen relevantní informace vztahující se k řízení, jako jsou například aktuální rychlost a úroveň nabití akumulátoru. Na head-up displeji se budou informace zobrazovat přímo v zorném poli řidiče, který díky tomu nebude muset spouštět zrak z vozovky. Budoucí vozy Volvo budou mimoto vybaveny velkým centrálně uloženým dotykovým displejem, který bude nabízet spoustu snadno dostupných informací a citlivou odezvu. Bude zde uplatňován princip, že vše, co zákazníci potřebují vědět, by mělo být snadno dostupné buď dotykem, nebo hlasovým příkazem. Žádná z informací, kterou bude nutné získat okamžitě, nebude pohřbena hluboko v nabídkách, takže pro její zobrazení nebude nutné sahat na displej vícekrát. Výsledkem bude jednoduchý uživatelský zážitek, jehož přednostmi budou konzistence, přehlednost, snadná dostupnost, minimalistický design a kontextový přístup. V rámci tohoto zážitku bude mít řidič k dispozici ty správné informace ve správný čas a bez nežádoucího balastu, díky čemuž získá možnost lépe se soustředit na řízení, což přispěje k vyšší bezpečnosti na silnicích.

Konektivita s chytrým telefonem

Kromě displejů uvnitř vozu bude příští generace plně elektrických vozů Volvo nabízet také naprosto hladké propojení s mobilním telefonem. Příští generace vozů Volvo bude využívat zákazníkův telefon jako klíč od vozu, přičemž jej aplikace Volvo Cars propojí se vším, co je spojeno s moderním životem a vlastnictvím elektrického vozu. Součástí uživatelského zážitku budou vyhledávání nabíjecích stanic a placení za jejich využívání, propojení s domácími chytrými přístroji i již dnes populární funkce vzdáleného přístupu, jako je předběžné ohřátí/ochlazení vozu.

Vozidla dostupná online

V rámci nedávno ohlášené nové obchodní strategie společnosti Volvo Cars budou všechny její elektrické vozy dostupné online na stránkách volvocars.com. Zákazníci si mohou svůj nový vůz komfortně objednat online přímo z domova nebo z jakéhokoli jiného místa. V případě zájmu mohou nicméně online objednávku zadat také s pomocí autorizovaného prodejce. Každý čistě elektrický vůz Volvo bude dodáván s balíčkem služeb Care pro vyšší pohodlí zákazníka, který bude zahrnovat nejen položky, jako jsou servis, záruka a silniční asistenční služba, ale také pojištění a řešení pro nabíjení v domácích podmínkách. U všech elektrických vozů Volvo bude na základě vzdáleného přístupu (OTA) pravidelně prováděna aktualizace softwaru a instalace nových funkcí, díky čemuž budou tato vozidla stále lepší a lepší. Přechod společnosti k vývoji vlastního softwaru zvýší rychlost vývoje a urychlí uvolňování pravidelných OTA aktualizací.

Předchozí

Roman Šebrle: Emoce už krotím, i když bez nich by to nebylo ono

Elektromobility není třeba se bát

Další