Elektromobilita: strašák nebo výzva?

| |

O elektromobilech se u nás hodně mluví (často s despektem), ale málo ví. Svědčí o tom i výsledky nedávné studie, podle kterých 72 % motoristů nikdy vůz s elektrickým pohonem neřídilo. Naopak mnozí z těch, kteří to zkusili, propadli jeho kouzlu. Jízda elektrickým vozem je bez hluku, vibrací, nutnosti řadit a samozřejmě bez emisí CO2.

Kromě ekologické účinnosti elektromobilů přináší jejich vlastnictví i řadu výhod. V některých evropských městech je vstupenkou do historických center, kde mají vozy s klasickým spalovacím motorem zakázaný vjezd. Podobná omezení platí i pro různé nízkoemisní zóny v horských oblastech. V Česku jsou majitelé bezemisních vozů odměněni například parkováním zdarma na modrých zónách v Praze či osvobozením od dálničních poplatků. Firmy se vyhnou placení silniční daně a mohou si přijít i na slušné dotace. Nespornou výhodou jsou samozřejmě i nízké náklady na údržbu vozu. Také pohon vás vyjde levněji, a to i přes současné vysoké ceny energií.

Elektromobily jsou často kritizovány za malý dojezd. Tento argument ale dnes už neplatí. Dnešní vozy se ale mohou pochlubit dojezdem, který uspokojí většinu potřeb motoristů. Například nejprodávanější malý elektromobil v Evropě, Peugeot e-208, ujede na jedno nabití přes 350 kilometrů. Dobíjet přitom můžete pomocí standardní zásuvky, wallboxu nebo veřejné rychlodobíjecí stanice. S normální zásuvkou naplníte 80 % baterie za 25 hodin. Pořídíte-li si však elektromobil, určitě zainvestujte do vhodnějšího způsobu dobíjení. Absolutním minimem je zesílená zásuvka. Ta dobije váš vůz za 12 hodin. Optimální je nainstalovat si doma wallbox. S tímto zařízením vám na dosažení plné baterii budou stačit pouhé čtyři hodiny. Rychlodobíjecí stanice je vhodné používat spíše příležitostně. S nimi je totiž dobíjení většinou nejdražší, a navíc jejich časté používání baterii moc nesvědčí. Na druhou stranu jsou velmi rychlé. Po slabé půlhodince rychlodobíjení získá vaše auto „šťávu“ na víc než 250 kilometrů.

Dojezd budoucích elektromobilů navíc ještě poroste. Už ve druhé polovině letošního roku má na trh dorazit vylepšený Peugeot e-208, který ujede až 400 kilometrů. Dostane nové hnací ústrojí, novou baterii a optimalizované tepelné čerpadlo. To využívá čidlo vlhkosti umístěné v horní části čelního skla a díky němu maximalizuje energetickou účinnost vytápění a klimatizace. Přesněji tak může řídit recirkulaci vzduchu v kabině, zajistit cestujícím ideální tepelný komfort a zároveň zachovat dostatečné množství energie v baterii pro pohon vozu.

Vozy vybavené elektrickým motorem mají často spoustu vychytávek, které elektromobilistům značně usnadňují život. Například navigace, která hledá dobíjecí místa a plánuje optimální trasy zohledňující spotřebu energie. Zajímavé jsou také aplikace spojující auto s mobilním telefonem. Majitelé Peugeotu e-208 mají k dispozici aplikaci MyPeugeot a s ní spojenou funkci e-Remote Control. Tato technologická hračka vám výrazně usnadní každodenní používání vozu. Pomocí ní můžete prostřednictvím vašeho mobilního telefonu na dálku zapínat či vypínat dobíjení a kontrolovat stav baterie. V případě, že se dobíjení z nějakého důvodu přeruší, telefon vás upozorní. Velmi praktická je také možnost naprogramovat si před cestou vyhřívání či vychlazení kabiny. Elektřinu potřebnou k dosažení optimální teploty ve voze tak načerpáte ze sítě a odjíždíte s plnou baterií.

Předchozí

Znalosti logistiky budou vždy na prvním místě ve všech odvětvích

Mild-hybrid je dostupný, šetří palivo a nepotřebuje dobíjet

Další