Mild-hybrid je dostupný, šetří palivo a nepotřebuje dobíjet

| |

Už za pár let si u nás nekoupíte nové auto poháněné naftou či benzínem, automobilky už je totiž nebudou moci na evropském trhu prodávat. Popravdě klasické spalovací motory opouštějí automobilovou scénu už dnes. Nová emisní norma Euro 7 s nimi totiž už nepočítá. Jako vhodný mezičlánek se ukazují hybridy, ať už plug-in hybridy, tedy ty účinnější a dražší s dojezdem na elektřinu 50 i více kilometrů, tak i mild-hybridy, tedy ty dostupnější, které auto sice samy neutáhnou, ale zato umí velmi efektivně snížit jeho spotřebu. Do těchto pohonů automobilky v současné době hodně investují, například Peugeot hodlá tento pohon aplikovat do celé své osobní modelové řady.

Začněme samotnou podstatou hybridního pohonu, a to, že spojuje spalovací a elektrické motory do jednoho systému. Spalovací motor je vždy jeden, zpravidla benzínový, elektromotory lze použít i dva, a to na přední a zadní nápravu. Výsledkem je pak pohon 4X4. Nezbytnou součástí celého ústrojí je baterie. Díky ní se vůz za jízdy dobíjí, a šetří tak práci spalovacímu motoru. Výsledkem je snížení spotřeby paliva a vyprodukovaných emisí CO2. Podle toho, jak se tato baterie dobíjí, se hybridní vozy rozlišují na mild-hybridy a plug-in hybridy.

Plug-in hybrid

Lze-li připojit vůz zásuvkou do elektrické sítě, jedná se o plug-in hybrid. Takový vůz má zpravidla velkou baterii, přičemž v ní uložená energie mu umožní ujet čistě na elektřinu desítky kilometrů. Plug-in hybridní nabídku má Peugeot velmi komplexní. Můžete si pořídit hatchback 308, kombi 308 SW, atraktivní SUV kupé 408 či vlajkovou loď Peugeotu, model 508 ve verzích fastback nebo kombi. Nejoblíbenější z plug-in hybridních peugeotů je pak SUV 3008, které můžete mít i jako plnohodnotnou čtyřkolku s výkonem až 300 koní.

Mild-hybrid

Mild-hybrid má baterii podstatně menší. Na to, aby utáhla celé auto, to nestačí, pomáhá však hospodařit s palivem. Nenabíjí se ze sítě, ale používá výhradně energii, kterou si vůz sám vyrobí. To se daří hlavně v městském provozu, kdy vůz často brzdí a zase se rozjíždí. Energie, která při brzdění vzniká, se rekuperací vrací. U vozů značky Peugeot se jedná o systém Hybrid 48V. Ten tvoří benzínový motor PureTech o výkonu 136 koní, který je spojen s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor. Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 % v porovnání s benzínovým motorem. SUV Peugeot 3008, které je prvním vozem značky vybaveným mild-hybridním pohonem, může při jízdě ve městě více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi.

Určen do města

Z podstaty mild-hybridu vyplývá, že nejefektivněji pracuje v městském provozu. Časté brzdění, poskakování v zácpě či dojíždění na semaforech mu umožňuje rekuperovat energii, kterou vám pak štědře vrátí. Oproti vozu s klasickým benzínovým pohonem tak ve městě ušetříte až dva a půl litru paliva na sto kilometrů. Mimo město už vám tolik šťávy neuspoří, konkrétně se jedná o asi 0,7 litru na sto kilometrů. Nejmíň mu sedí dálnice. Tam má stejnou spotřebu jako vůz se spalovacím motorem. V průměru úspora paliva mild-hybridního vozu představuje asi jeden litr na sto kilometrů, což odpovídá snížení emisí asi o 20 gramů CO2 na kilometr.

Kompletní nabídka

První modely Peugeot poháněné mild-hybridním ústrojím dorazí už za pár měsíců. První z nich, zmíněné SUV 3008, se chystá na český trh už na podzim. Krátce poté bude následovat velké sedmimístné SUV, Peugeot 5008. V příštím roce dorazí i zbytek osobních vozů: 208, 2008, 308, 308 SW a 408.

Předchozí

Elektromobilita: strašák nebo výzva?

Wellness Infinit Sen: Snová relaxace uprostřed magické zahrady

Další