POŘÁDNÁ OSLAVA STOVKY

| |

Legenda s velkým L


Poháněla ho obrovská vášeň a nekonečné odhodlání. Vyhrál každý automobilový závod, na který si jenom vzpomenete a je známý jako hrdý tvůrce legendárního Mustangu Cobra, který neodmyslitelně patří ke značce Ford.

Carroll Hall Shelby by na svém dortu sfoukl sto svíček. Svůj dlouhý a pestrý život
věnoval autům a rychlosti. Se závoděním musel kvůli zdravotním problémům bohužel posléze přestat, ale jeho vášeň pro auta a rychlost nikdy nevyprchala, spíše naopak.
Jeho otec, Warren Hall Shelby, byl pošťák a jeho matka, Eloise Shelby se starala o domácnost, což byla běžná role pro ženy v té době. Jako chlapec trpěl srdečními problémy
od svých sedmi let, kvůli nedomykavé srdeční chlopni užíval většinu svého života léky.
V dospělosti se pak musel podrobit několika transplantacím srdce.
Když se přestěhovali do Dallasu, začal prohlubovat svou vášeň k benzinové vůni
a závodům – pravidelně jezdil na kole sledovat závody nedaleko jejich domova. Už od
dětství snil o vlastním autě a od patnácti let se staral o otcův Ford. Tehdy ještě netušil,
jaký vliv bude mít tato značka na jeho život.

Shelby.com


OD ARMÁDY K ZÁVODĚNÍ
Trvalo nějaký čas, než se skutečně začal věnovat automobilům. Začal kariéru v armádním leteckém sboru, kde získal výcvik a technické znalosti – během druhé světové války sloužil jako letecký instruktor a testovací pilot. Po japonské kapitulaci v roce 1945 skončil ve službě a musel hledat další příležitosti. Pracoval jako dělník na ropných vrtech a vlastnil farmu s drůbeží, ale podnikání mu v té době nepřineslo úspěch.
Alespoň ne v této oblasti. Brzy začal závodit profesionálně. Nejprve se zúčastňoval sprintových závodů s vozem MG TC, ale později se přesunul na náročnější podniky, jako byl závod 1000 km Buenos Aires. Tento závod se stal klíčovým v jeho kariéře, neboť byl podporován argentinským autoklubem a americkým klubem sportovních vozů. Zde se poprvé setkal s Johnem Wyerem, britským inženýrem a týmovým manažerem.
Wyer Shelbyho oslovil s nabídkou účasti v závodě 12 hodin v Sebringu s vozem Aston
Martin DBR3 a Shelby souhlasil. V roce 1954 se Shelby účastnil závodu 12 hodin v Sebringu, ale nestačil ho dokončit kvůli poruše zadní nápravy na svém voze.
Nicméně tato závada nebyla způsobena jeho chybou, což mu přesto získalo velký respekt.
Následovaly další evropské závody na místech jako Silverstone nebo Monza, kde se
zúčastnil vytrvalostního závodu na 1000 km. V roce 1954 se také účastnil závodu v Le
Mans, ale s týmovým kolegou Paulem Frérem nedokončili kvůli opět chybějící nápravě,
tentokrát té přední.
Po návratu do USA se Shelby opět účastnil regionálních soutěží. V roce 1957 však
havaroval na okruhu Riverside v Kalifornii, což si vyžádalo 72 stehů a plastickou operaci
kvůli zlomenému nosu a lícní kosti. Poté se věnoval hlavně závodům v Evropě.
V průběhu 50. let se Shelby čtyřikrát pokusil startovat ve Velké ceně formule 1 na voze Maserati 250F, ale neuspěl a nedosáhl žádných významných výsledků. Poté se spojil
se starým známým Johnem Wyerem, který ho přijal do továrního týmu Aston Martin. V té době se Shelby soustředil převážně na vytrvalostní závody, ve kterých vždy exceloval. Jeho největším úspěchem kariéry se stalo vítězství v závodě Le Mans v roce 1959 společně s týmovým kolegou, Britem Royem Salvadorou. Nicméně lékař mu brzy poté
„naléhavě doporučil“, aby přestal závodit, protože stále trpěl zdravotními problémy.
To ho však neodradilo od jeho vášně k autům, možná dokonce mělo opačný účinek. Během svých cest po Evropě získal Shelby mnoho zkušeností a znalostí. Mezi závody
navštívil řadu malých výrobců automobilů a zjistil, že v Americe existuje velká mezeru
na trhu. Podle jeho slov: „V naší zemi chybí univerzální sportovní automobil nebo grand
tourer, který by byl vhodný jak pro každodenní ježdění, tak pro závodění o víkendech.“

Shelby.com

VŠEM ZNÁMÁ SPOLEČNOST SHELBY AMERICAN
V roce 1962 založil firmu Shelby American a od té doby je jeho příběh známý. Na začátku se Shelby a jeho tým zaměřili na servis a renovace sportovních vozidel, což mu bylo vždy blízké. Nicméně v něm stále žil závodní duch, a tak začal experimentovat.
Jedním z jeho prvních úspěšných experimentů bylo instalování osmiválcového motoru
(často z Fordu) s výkonem téměř 300 koní do lehkého a obratného sportovního vozu
Austin Healey.
S jeho výkonem a lehkou váhou přesahující těžce jednu tunu, se Austin Healey zdál na začátku šedesátých let velice lákavý.
Obyčejní lidé si mezi sebou začali říkat, že neznámý Shelby upravuje především britské
sportovní automobily a osazuje je spolehlivými americkými motory. Poté použil stejný
recept u sportovního vozu AC Ace a vytvořil tak legendární AC Cobru.
Díky svému technickému vzdělání a zkušenostem ze závodních tratí si Shelby vydobyl jméno jako úpravce a konstruktér automobilů po celém světě. Jeho pověst se zvýšila díky
spolupráci s automobilkou Ford, což je krásně popsáno ve filmu Le Mans ’66. Pokud jste
tento film ještě neviděli, měli byste si ho co nejdříve pustit.
Je jasné, že Shelby sehrál rozhodující roli v úspěchu automobilky Ford a jejich sportovního GT40 v závodě Le Mans. Také Ken Miles, Shelbyho přítel a nadaný závodník a mechanik, měl důležitou roli, když v roce 1966 řídil jednu z GT40.


CELEBRITA SHELBY
I s rostoucím věkem automobilů se Shelbyho popularita neustále zvyšovala. Kromě slavných modelů Cobra a GT40 pak vytvořil upravené verze sportovního automobilu Ford
Mustang, GT350 a GT500 pod jeho vedením. Spojení mezi Fordem a Shelbym se pak stalo
prakticky nedílnou součástí. Shelby spolupracoval také s automobilkou Dodge, ale tyto vozy nezískaly takovou popularitu jako jejich Fordové protějšky.
I tak se Shelbyho Cobra stala inspirací pro kultovní sportovní vůz Dodge Viper. Kromě toho se Shelby soustředil na propagaci nových modelů Ford Shelby a projektů vlastní firmy.
V roce 1999 navrhl a vytvořil sportovní auto od značky Shelby, nazvané Shelby Series 1.
Shelby se také snažil o oživení slavné Cobry prostřednictvím projektů jako Ford Shelby Cobra Concept nebo Ford Shelby GR-1, které byly veřejností, jak odbornou, tak laickou, přijaty pozitivně, ale nikdy se nedostaly do výroby.

V roce 1967 napsal Shelby autobiografickou knihu The Carroll Shelby Story, která byla v USA znovu vydána jako doprovod k filmu Le Mans ’66. Shelby bohužel již není mezi námi, ale jeho odkaz žije dál. Byl to odkaz spojený s jeho vášní pro automobily.

pixabay.com


SPECIÁLNÍ VÝROČNÍ EDICE MUSTANGU
K příležitosti staletého výročí narození Carrolla Shelbyho byla představena speciální edice Fordu Mustang. Tento model má výkon 760 koní, manuální převodovku a sto šťastných zákazníků obdrží ke svému vozu černý klobouk stetson. Nová speciální verze Ford Mustang se jmenuje Carroll Shelby Centennial Edition Mustang a bude vyrobeno 100 vozů. Tyto vozy nebudou novou sedmou generací mustangů, ale budou vytvořeny na základě předchozího modelu Mustang šesté generace. Centrální součástí vozu je pětilitrový
osmiválec Coyote a manuální převodovka. Nicméně motor byl vylepšen přidáním kompresoru, který zvyšuje výkon na 760 koní, což je přibližně o tři sta koní více než ve
standardní verzi. Kromě kompresoru byly provedeny další úpravy, jako je lepší chlazení
nebo výfuk od firmy Borla.
Podvozek byl také upraven pomocí nových pružin, stabilizátorů, přesunů kol a brzdových
třmenů Brembo. V interiéru jsou vyšité hlavy Shelby v hlavových opěrkách, speciální hlavice řadicí páky a dokonce i Shelbyho podpisy vyšité do koberečků. Vzhled vozu se také změnil s novou kapotou s výdechy a matnými pruhy, kde opět najdeme siluetu Shelbyho hlavy spolu s letopočtem jeho narození a letošním rokem. Toto téma se opakuje i na zadní straně vozu. Navíc byl přidán nový spoiler, dvacetipalcová kola a nová přední maska.
„Tento Shelby Mustang nabízí výkony, které by Carroll očekával od auta, jež nese jeho jméno. Jsme přesvědčeni, že by se mu tento model líbil, takže ke každému autu
přidáváme černý stetson, jaký nosíval,“ vysvětluje Vince LaViolette, šéf vývoje Shelby American, další součást limitovaného mustangu. Shelby American účtuje za úpravu Mustangu GT – pro verze Mach 1 a California Special 49 995 dolarů, což je přibližně 1,1 milionu korun.

pixabay.com
Předchozí

Těhotné ženy a matky po porodu dostanou více peněz

Na pobřeží Antalye se otevřel butikový villas-only resort BIJAL, oficiálně nejluxusnější hotel v Turecku

Další