Seznamte se s nejnovějším modelem Audi Q4 e-tron

| |

Tichý pohon, atraktivní design a kupa nejmodernějších technologií. Automobilky na celém světě se v posledních měsících předhánějí v představení nových elektromobilů. Německá automobilka Audi patří mezi nejaktivnější, vedle řady konceptů naposledy představila model Q4 e-tron.

Jde již v pořadí o třetí sériově vyráběný model se čtyřmi kruhy ve znaku, který následuje již dříve uvedené velké SUV Audi e-tron a sportovní e-tron GT. V případě Audi Q4 jde o kompaktní SUV, které dokonale využívá výhod elektrické platformy MEB a uvnitř nabízí cestujícím nadstandardní prostor a pohodlí vzhledem ke svým vnějším rozměrům. Vedle klasického tvaru karoserie se nabízí také v dechberoucím provedení SUV kupé se splývavou zádí s dominantním spojlerem nesoucí označení Sportback. Technologičtí geekové si rádi pohrají s možností nastavení světelného podpisu denního svícení, Q4 e-tron totiž jako první sériově vyráběný automobil nabízí v případě výbavy Matrix světlometů výběr ze čtyř variant, které si uživatel může měnit podle libosti.

Velkorysý vnitřní prostor
Po usednutí v interiéru budete okamžitě vědět, že jste v Audi. A to nejenom díky příkladnému zpracování, použitým materiálům a ergonomii. V Ingolstadtu se nedrží mantry, že elektromobil se musí odlišit za každou cenu, právě naopak. Uspořádání a ovládání je důvěrně známé z jiných modelů a vše je tam, kde jste zvyklí třeba z Audi A3. Vlastně jediným výstřelkem je futurističtější šestiúhelníkový volant. Počáteční nedůvěry rychle překonaly první kilometry, při správném uchopení volantu a přehmatávání zapomenete na nezvyklý tvar hodně rychle. A navíc je stále možnost volby klasického kulatého volantu. Již jsme nakousli velkorysý vnitřní prostor, cestující vzadu nepochybně ocení místo na nohy, které je podobné jako v zvenku mnohem větším modelu Audi Q7. Hodí se i odkládací prostory o celkovém objemu 25 litrů, integrované držáky lahví v horní části všech dveří pojmou až litrové lahve. Zavazadlový prostor nabízí prostor od 520 litrů až do 1490 litrů v případě složení zadních sedaček.

Audi Virtual kokpit
Před volantem umístěný přístrojový štít Audi Virtual kokpit umožňuje přepínání zobrazení všech důležitých informací jak v klasickém budíkovém uspořádání, tak i v moderním designu vytvořeném speciálně pro elektromobily. Uprostřed přístrojové desky dominuje velký barevný dotykový displej infotainmentu, který je standardně velký 10,1“ a do konce letošního roku nabídne i větší provedení o velikosti 11,6“. A s ním je spojená i další vychytávka, dlaždice na obrazovce nejsou pevně ukotvené, ale stejně jako na mobilním telefonu si je můžete přesouvat podle libosti tak, abyste ty nejpoužívanější funkce měli co nejvíce při ruce. Ovládání standardně dodávané automatické klimatizace se provádí klasickými tlačítky a totéž platí pro rychlé nastavení jízdních asistentů. Pokud někomu nevyhovuje třeba asistent vedení v jízdním pruhu, jednoduše ho bez složitého listování v menu vypne podržením tlačítka.

Head-up displej
Další technologickou lahůdkou je na přání dodávaný head-up displej s rozšířenou realitou. Přímo v zorném poli pak máte všechny důležité informace včetně údajů z navigace, zobrazení vzdálenosti vozidel či jízdních pruhů.

Pohon všech kol
Audi je neodmyslitelně spojeno s pohonem všech kol quattro a nechybí ani v nabídce pohonů u Q4 e-tron. Ale začněme popořadě. Základem je pohon zadních kol synchronním elektromotorem o maximálním výkonu 125 kW napájeného baterií o využitelné kapacitě 51,5 kWh nabízející dojezd až 341 kilometrů podle normy WLTP. Není to málo? Pro mnoho uživatelů je to více než dostačující, denní nájezdy u většiny řidičů se pohybují v desítkách kilometrů. Výhodou je nižší hmotnost a také výrazně ušetříte peněžence při pořízení vozu, rozdíl je bezmála 200 000 korun. Pokud přesto toužíte po větším dojezdu a případně větším výkonu, je tady zadokolka o výkonu 150 kW s větší baterií o využitelné kapacitě 76,6kWh, které dle normy WLTP nabídne dojezd až 520 kilometrů. Na vrcholu nabídky je pak se stejnou baterií pohon všech kol quattro, který přidává na přední nápravu asynchronní elektromotor a Q4 e-tron pak nabídne v takzvaném boost režimu celkový výkon až 220kW, z klidu na 100 km/h zrychlí za 6,2s. Malou daní za větší výkon a pohon všech kol je nepatrně menší dojezd o 32 kilometrů.

Nabíjení
Nabíjení elektromobilů je mnohokrát probírané téma, ve kterém se vášnivě střetávají petrolheadi a elektromobilisté. Nechme emoce stranou a podívejme se na čísla. Podle zvolené baterie lze Audi Q4 e-tron nabíjet rychlostí až 100 nebo 125kW. Za ideálních podmínek se tak při výkonu 125kW stejnosměrné nabíječky doplní energie z 5% na 80 % za necelých 40 minut. Přepočteno na kilometry tak potřebujete za ideálních podmínek 10 minut na prodloužení dojezdu o přibližně 130 kilometrů. Dosavadní zkušenosti s používáním elektromobilů navíc ukazují, že 85 až 90 % nabíjení probíhá doma či v kanceláři. V případě využití třífázové nabíječky pak bez problémů nabijete přes noc nebo během pracovní doby a v případě využití domácích tarifů pro nabíjení elektromobilů se dostáváte v nákladech na ujetý km hluboko pod jednu korunu.

Stejně často používaným argumentem je pořizovací cena nebo ztráta hodnoty. Pokud se v prvním případě zaměříme na to, že Audi Q4 e-tron má již ve standardní výbavě prvky ze desetitisíce korun jako třeba plné LED světla, vyhřívané sedačky, automatická klimatizace a další, pak se zdánlivý cenový odstup od podobných vozů se spalovacími motory výrazně snižuje. A jedna poznámka ke klimatizaci, je nezávislá a dá se ovládat přes telefon, takže si vůz v klidu můžete na dálku nejen vytopit, ale v létě i vychladit. A pokud vezmeme srovnání s konkurenčními elektromobily, pak prémiová značka příjemně překvapí blízkostí základní ceny ve srovnání s masovými značkami. Jestliže se pak chcete vyhnout často používanému strašáku, že elektromobil pak neprodáte, můžete dát přednost operativnímu leasingu. V případě nabídky Audi now můžete pořídit Audi Q4 e-tron již od 12 990 korun bez DPH měsíčně.

TEXT: Redakce
FOTO: Audi

Předchozí

Budoucností golfu jsou ženy, počet golfistek stále roste

Esport zatím zůstává mimo pozornost většiny advokátních kanceláří

Další