Studenti ČVUT vyvinuli první samořiditelnou elektrickou formuli

| |

Tým eForce FEE Prague Formula se skládá z 60 studentů bakalářského i magisterského studia, kteří studují zejména na Fakultě elektrotechnické a na Fakultě strojní ČVUT v Praze. V loňské sezoně se tým nově rozrostl o tzv. driverless divizi, která pracovala na samořiditelné formuli ve spolupráci se zbytkem týmu. Letos se po jednoroční pauze způsobené pandemií koronaviru poprvé zúčastní závodů ve čtyřech evropských městech: českém Mostě, španělské Barceloně, německém Hockenheimu a chorvatském Varaždínu.

Vývoj desáté generace elektrického monopostu FSE.X se nesl v duchu velkých inovací oproti předchozím formulím. Kompletně nový je celý koncept auta. S novými články v akumulátoru formule je díky jejich lepšímu chlazení poprvé možno využívat rekuperace energie, díky čemuž může být akumulátor menší a lehčí. Změnou jeho umístění pod nohy pilota bylo možné změnit uspořádání veškerých jednotek v autě vedoucí ke kratšímu monokoku, nižší poloze těžiště i momentu setrvačnosti celého vozu a ke snížení hmotnosti o 30 kg na nynějších 175 kg. Optimalizován byl také kompletní aeropaket letos poprvé využívající systém DRS pro dosažení nejen vyšší rychlosti na rovinkách, ale také nižší spotřeby energie. FSE.X tak může využívat po celou dobu vytrvalostního závodu vyšší výkon motorů a díky své nízké hmotnosti a vyšší agilitě by měla být konkurenceschopnější než kdy dříve.

Spojení GPS a accelerometru

Pro samořiditelný monopost byla použita samonosná karoserie a nápravy z úspěšné elektrické formule FSE.07 ze sezony 2018. Studenti pro autonomní formuli museli nově vyvinout systém senzorů pro vnímání okolí formule. Pohyb a pozice vozidla je snímána díky spojení GPS a accelerometru. Díky tomu tak formule velmi přesně pozná, jestli momentálně stojí, je ve smyku, nebo jede bezproblémovou jízdou. V prostoru se orientuje díky souboru stereokamer a LiDaru, díky čemu rozpoznávají polohu a vzdálenost kuželek, kterými je vyznačena trať, po které se formule pohybuje. Získaná data jsou pak vyhodnocována pomocí umělé inteligence a neuronové sítě v palubním počítači Zotac. Ten se stará nejen o zpracovávání samotných dat, ale také vyhodnocuje nejlepší trajektorii a určuje aktuální výkon motoru a natočení předních kol. Všechny tyto informace využívá pro nalezení nejlepší trajektorie a její udržení během celé doby jízdy.

Budoucnost

Soutěž Formula Student do budoucna plánuje podporovat integraci autonomních systémů do pilotovaných formulí. Některé disciplíny budou bodově zvýhodněny pro autonomně řízené vozy. I přes zrušení všech závodů, chtějí studenti využít vzniklý čas pro testování nových systémů a přípravu na mezinárodní závody v roce 2021.

Text: Miroslav Martínek, Kateřina Antošová
FOTO: FEE Prague Formula

Předchozí

Esport zatím zůstává mimo pozornost většiny advokátních kanceláří

Hybridní model práce a nástroje pro jeho podporu

Další