Co si usmyslíte, je ve 3D možné

| |

Marek, Jan a Lukáš jsou sice jména, podle kterých se jmenují tři ze čtyř evangelií, ale shodou náhod jde i o tři kamarády, kteří společně založili v centru Brna 3D grafické a animační studio Qubicone. Všichni tři mají obrovský smysl pro detail a snaží se jejich maximální proaktivitu přenášet i do vizualizací pro své klienty. Qubicone se specializuje
na využití pokročilých technologií a grafického designu v různých oblastech a tím posouvá možnosti vizualizace projektů na zcela novou úroveň. Jaká je vize Jana, jednoho ze zakladatelů, a o jakých novinkách podle něj ve spojitosti s 3D grafikou uslyšíme?

Jan Štancl (uprostřed) má vizi a nástroj. Ne hudební, ale inovativní a grafický. S Markem Žiakem a Lukášem Oberreiterem založil startupové studio Qubicone, které pomocí 3D grafiky pomáhá klientům napříč různými průmyslovými odvětvími prezentovat své produkty a know-how. Qubicone se specializuje na využití pokročilých technologií a grafického designu v různých oblastech a tím posouvá možnosti vizualizace projektů na zcela novou úroveň.

Co podle Vás čeká 3D grafiku v budoucnu? Myslíte si, že se její význam bude ještě
zvětšovat?

Určitě ano. 3D grafika bude jako taková hrát v blízké budoucnosti klíčovou roli,
protože se stále více blížíme digitální kopii světa. Lidé čím dál více žijí ve virtuálu a logicky je i tím větší poptávka po digitálních produktech. Trend je krásně vidět na tom,
jaké společnosti se tvoří – více těch s digitálními produkty než s fyzickými. Otázka
je však, kdo je bude vytvářet, zda člověk nebo AI.

zdroj: Qubicone

A co trendy v technologiích, jak ovlivní další vývoj 3D grafiky?

V první řadě v podstatě všechno, co má v názvu AI. Textové generátory přinášejí nápady, pomáhají řešit problémy nebo píší kód, který i v grafice potřebujeme. Obrázkové generátory vytvářejí reference, textury (povrch materiálu) nebo také globální osvětlení
(tzv. HDR mapy). Nebo například generátory modelů, které jsou již nyní na velmi obstojné
úrovni a my je u nás v QubiCone už několik měsíců využíváme. Všechny tyto nástroje
nahrávají především generalistům a tvůrcům, zatímco ubírají úzce specializovaným
kreativcům. Druhý velký trend je příchod a dostupnost VR potažmo AR široké veřejnosti. Vše, co vidíte uvnitř takových technologií, jsou 3D modely a ty musí někdo nebo něco vytvářet.

3D grafika je nejvíce spojená s technologiemi. V jakých dalších odvětvích a průmyslech
bude možné Vaše služby použít?

Vsadit si je dost těžké, protože se bude nevyhnutelně dotýkat téměř všeho. Začíná vznikat něco, čemu říkáme metaverse, což je prostředí, které má reprezentovat fyzický svět. Věřím, že se bude jednat podobně jako se vznikem internetu o zcela nový prostor, kam se postupně přesunou lidé, ale třeba i firmy. Lidé se namísto složitého fyzického světa budou v lehkosti potloukat tím virtuálním, více prožívat život tam, a dokonce nakupovat produkty pro svá virtuální dvojčata. Firmy budou mít své virtuální obchody, kde si můžete prohlédnout nebo i vyzkoušet jejich sortiment.

Zajímavé mi přijdou virtuální showroomy, které reprezentují reálné obchody nebo haly s produkty. Jako majitel značky nemusíte mít postavený jediný fyzický obchod, a přesto je váš obchod všude ve světě. S trendem, který vidím, bude o tento typ služby větší zájem, avšak nyní je takové řešení stále drahé a komplikované. Další zajímavé aplikace jsou např. konfigurátory reálných produktů, kde si zákazník na míru složí, co se mu líbí. Tím se opět blížíme více od hromadné výroby k personalizované na míru.

Pokud bych se měl podívat trochu do vzdálenější budoucnosti, možná i jen několik let, vsadil bych si na to, že vzniknou na míru generované světy, které si bude člověk moci procházet. Jestli se jedná více o hru, film nebo jen rekreační procházku, bude záležet zcela na chuti uživatele. Myslím, že jak se vyvíjí AI, přijde brzo doba, kdy budeme vytvářet naše téměř dokonalé digitální kopie, ať už jde o hlas, styl vyjadřování, uvažování nebo také přesné 3D kopie nás samotných. Koneckonců od každého jsem viděl příklad, už to zbývá pouze spojit. Je to trochu děsivé. Zajímavé jsou 3D online programy. Ty jsou skvělé v tom, že pošlete např. svému klientovi link a ten se následně může na 3D scénu podívat přímo sám, nebo dokonce lehce zasahovat, tak jak by si přál. To velmi efektivně zlepšuje komunikaci. Další již zmiňované jsou AI generátory. Ty velmi efektivně zrychlují ty nejvíce zdlouhavé a manuální práce ve 3D a artisti se tak mohou věnovat více času kreativnějším pracím, takže mohou vznikat komplexnější práce za menší úsilí. Já osobně věřím, že stejně jako když vznikl internet a byly potřeba lidé pro tvorbu webových stránek, budou stejně tak potřeba lidé pro tvorbu 3D obsahu právě do VR prostorů.

zdroj: Qubicone

Nezapomeneme ale díky virtuálnímu světu na ten reálný?

Musíme být opatrní. Reálný svět bude sice pořád patřit mezi to skutečné, ale virtuální svět
momentálně představuje větší zábavu. Sice tam nenajdete skutečné přátele a emoce, ale je ale pravda, že představa virtuálního žití v sobě nese trochu neznáma z pohledu sociálního života. Je potřeba, abychom dokázali virtuální svět odlišit s tím reálným a dávkovat si umělou inteligenci ve zdravé míře.

Pokud tedy opomineme negativa virtuálního světa, jaké jsou jeho přínosy v 3D grafice?

Za mě určitě již zmiňované lepší reprezentace dvojčat produktů – nemusíte řešit
umístění fyzických produktů v obchodě. Lze je komukoli, kdykoli a nezaobíráte se dlouhými vzdálenostmi, což v sobě nese určitou funkcionalitu. Díky virutálním technologiím můžete klientovi odprezentovat cokoli v ideálnějším prostředí, než je to reálné.

Co se týče například stavebnictví, používáme 3D grafiku k mnohem přínosnějším a kvalitnějším grafickým vizualizacím připravovaných projektů, např. dálnice, vedení potrubí, stavby apod. S 3D grafikou ale lze vytvářet simulace pro armádu, zdravotnictví, vědu, astronomii.. Díky simulacím a vizualizacím si zdravotníci lépe představí operaci, která dokáže zachránit životy. Vzdělání je pro naše odvětví velké téma. Celkově vzdělávací systém potřebuje změnu, kterou by 3D grafika mohla skvěle podpořit. Je opravdu málo studentů, kteří se naučí danou látku lépe ze samotného textu než z učebnice s obrázky, které podpoří učení. Učit se s obrázky je lepší a občas to nejlépe popíše dobré video, ale podívat se na problematiku osobně ve 3D může být vůbec nejlepší.

Možná využití, která mě napadají jsou v první řadě určitě v medicíně při studiu částí lidského těla, ale také ve fyzice pro lepší zobrazení a animování fyzikálních jevů
nebo v matematice pro vizualizaci složitých matematických funkcí.
Vědci snadněji odprezentují nový objev, astronomové divákům dokumentárního filmu
lépe vysvětlí tajemství vesmíru. Na tyto přínosy by se nemělo v tom, pro spousty lidí, obrovském neznámu umělé inteligence zapomínat. V marketingu se může jednat o produktové animace, ve kterých se co nejlépe odprezentuje produkt ať už vizuálně, tak
i informativně, nebo dále explaining služeb na animovaných videích, které jednoduše
popisují těžce uchopitelné principy.

Přínosy jsme probrali, ale co výhody? V čem je 3D modelování lepší oproti tradičním metodám návrhu a vizualizace?

Zejména jde o přesnou reprezentaci reálných objektů, a to včetně fyzikálních vlastností. A když už takový objekt máme, můžeme si ho dát do libovolného prostředí a dělat s ním libovolné operace, pohyby apod. Můžeme to samozřejmě přikořenit i trochou vizuálních efektů. Druhá velká výhoda je, že takový produkt ani nemusí existovat a nejprve vznikne ve 3D. Takový zdánlivě existující produkt se může ukázat zákazníkům a zjistit, zda je o něj zájem. Další výhodou je např. testování produktu nejprve ve virtuálních podmínkách, nežli vznikne, což často může odhalit chyby. Jedná se tedy o určitou formu prototypu.

Lze tedy očekávat, že bude 3D grafika nahrazovat nebo rozšiřovat tradiční 2D grafiku
ve všech oblastech?

2D grafika má určitě své místo. Prozatím jde o levnější způsob, jak něco prezentovat,
nebo vysvětlit. I kdyby vznikl plně rozvinutý metaverse, stále se všude bude objevovat
2D grafika jako je tomu i ve fyzickém světě. Myslím, že svou roli sehraje také trendovost.
Jednou bude v trendu věci prezentovat ve 3D, podruhé ve 2D, což můžeme vidět např.
na vývoji log společností v historii, nyní je v trendu vše minimalistické a 2D. V některých oblastech je 3D grafika nenahraditelná, ale aktuálně nemusí být stále cenově dostupná. Pokud pomohou nové nástroje srazit cenu, věřím, že uvidíme 3D grafiku mnohem více všude možně.

zdroj: Qubicone

Je vůbec možné si v neustále se měnícím a rychle rostoucím světě technologií, který dává důraz na vývoj, udržet čistou hlavu a vypořádat se s výzvami?

Jistý nátlak tu je, to je pravda. Nechci, aby nám ujel vlak, proto sleduji nejnovější trendy
a snažím se, abychom se každým trendům co nejvíce přiblížili. Teď je cool AI a musím uznat, že se najdou dny, kdy je nesmírně náročné vše sledovat, nebo i implementovat. Jen sledovat novinky mi zabere i několik hodin týdně a další týden může být už zase všechno jinak. Než stihneme použít jeden nový nástroj a řádně ho implementovat a využít, objeví se nový a lepší. Další výzvou je lehká česká zaostalost za západním světem. Bohužel trvá, než se k nám dostane něco, o co je už dávno zájem v zahraničí. A jelikož se s tímto oborem pohybujeme v českém prostředí, nezbývá nám nic jiného než se tomu prostředí přizpůsobit.

Možností a využití má 3D grafika opravdu spoustu. Má podle Vás také své mantinely a limity?

Jedním z limitů je výkon počítačů, což je vidět např. v rozdílu mezi dokonalou reklamou na sportovní automobil, kde si ani nevšimneme, že to není reálné a počítačovou
hrou. Rozdíl je v tom, že počítačová hra běží v reálném čase a není zatím možné v tak
krátký čas vykreslit kvalitní dokonale uvěřitelnou grafiku. Proto také vznikají různé
sofistikované metody, jak co nejvíce „ofejkovat“ výsledek. Každopádně za poslední
roky je zde vidět velký posun. Řešení spočívá kromě zvyšování výkonu právě ve vynalézání nejrůznějších fejkovacích metod a algoritmů. No a v poslední době samozřejmě velmi pomáhá AI a bude i nadále čím dál více. Chybějící výkon je pak vidět nejvíce v oblasti simulací jako je např. šíření kouře, simulace kapalin nebo třeba šíření tepla. Další limity mě vlastně moc nenapadají, protože co si usmyslíte, je v 3D možné.

A co bude možné ve Vašem startupu Qubicone?

Chceme ve velkém využít vše užitečné, co nám AI přináší a myslím, že se nám to velice
dobře daří. Ve spoustě oborů nemáme vůbec žádnou specializaci nebo nemáme dostatečné finance na lidské zdroje a AI nám tyto nedostatky velice obstojně doplňuje. Nemusí se přitom jednat ani o oblasti 3D grafiky, ale třeba o samotné podnikání. Co se týče aktivit, aktuálně se zaměřujeme na animovaná videa. Není ale vyloučené, že se do budoucna pustíme do dalších oblastí, včetně připravovaných vlastních produktů, které sahají za hranice 3D.

Předchozí

Nová snová letecká spojení

Výstava českých projektů ve Štrasburku ukazuje význam spolupráce byznysu a neziskovek

Další