Tradice i novinky od firem BLIZZARD a TECNICA

| | , , ,

Nabídka lyžařského materiálu je široká a pestrá, každému může lépe sedět jiný druh, model, nebo jen verze. Jak se při výběru orientovat, abych dostal to nejlepší právě a přesně pro sebe? Doporučujeme nejprve získat co nejvíce informací, rozvážit, co chcete, a pak si porovnat požadavky s odborníky v obchodech.

Text: Tomáš Nohejl
Foto: Snow-How ČR

Co takhle zkusit kombinaci značek bot a lyží Tecnica + Blizzard, které na českém trhu zastupuje firma Snow-How?

Blizzard rozšiřuje jádro TrueBlend i pro freeride a skialpy

Rakouský Blizzard se zapsal do dějin tím, že jako první přišel se sériově vyráběnou lyží s polyethylenovou skluznicí. Tradiční značka s historií sahající až do roku 1945 sídlí v Mittersillu. Dlouhodobě nabízí lyže všech kategorií pro špičkové lyžaře (označení FIS a Firebird) nebo i začátečníky, včetně dětí a juniorů.

Velké oblibě se těší právě hodně sportovní WRC Thunderbird s poloměrem 13 až 18 metrů a jejich dámská verze Phoenix s unikátním jádrem Truebird Piste Woodcore. Vyhlášená je all mountain ski Brahma (šířka 82 a 88 mm), s verzí přes 100 mm pro freeridery. Nejširší prašanovou lyží zůstává 127milimetrový Spur.

Ze skialpového segmentu pak vyniká řada Zero G s rozměry pod patou od 105 mm pro freeride až po závodní Race s šířkou 65mm. Modely Hustler mají sice freeridový tvar, ale díky nové konstrukci jsou o 15 % lehčí. Ani v jejich konstrukcích nechybí v dřevěném jádru karbonové výztuže.

Blizzard Thunderbird R18

Většina modelů lyží Blizzard prošla letos redesingem. Na čerstvých modelech se tu zaměřují na nitro, přesněji propracované jádro TrueBlend. „Protože právě propracovaná struktura vnitřní konstrukce určuje patřičné vlastnosti lyže. Tento typ jádra jsme využili u lyží už loni a po úspěchu ho rozšířili i na lyže pro freeride a skialpy,“ říká Daniel Jonáš, obchodní ředitel Snow-How ČR, která má zastoupení značky Blizzard na českém trhu.

Jádro se skládá z více druhů dřeva poskládaných tak, aby vytvořily vlastnosti potřebné pro daný typ lyže a lyžaře. Každá použitá dřevina má jinou hustotu a odlišné mechanické vlastnosti, tím dokáží při vhodně zvolené kombinaci správně „naprogramovat“ charakter lyže. „Kupříkladu nejpevnější buk se používá pro závodní lyže s menší pružností. Topol stojí někde uprostřed jako univerzální materiál. Lehoučká paulovnie, využitá na špičce a patce, tudíž okrajových částech jádra, ubírá váhu lyže,“ doplňuje Daniel Jonáš.

Každé jádro se pak dělí na tři části. Nejtvrdší je pod vázáním, kde poskytuje stabilitu a přilnavost. Střední část před a za vázáním propojuje obě krajní zóny. Ve špičce a patce se pak objeví nejměkčí část, zajišťující snadné zahájení oblouku a pak důkladný výjezd z něho.

Skládání jádra TrueBlend se liší u každé kategorie. Sjezdové je nejpevnější, tedy s největším podílem buku, nejlehčí skialpové vychází z paulovnie. Podobně se volí i zóny flexe, aby se lyže chovaly optimálně v podmínkách, pro něž jsou určené. Třeba freeridové lyže mají měkčí špičku. Jádro se ladí i u každé délky lyže, aby výsledek garantoval přesnou a po celé délce lyže optimálně rozloženou flexi.

Tecnica Mach 1

Tecnica přináší tři šířky bot i s karbonovou výztuhou T-DRIVE

Italská Tecnica patří mezi přední a tradiční značky. Její historie začíná v roce 1930 s výrobou pracovních škorní. Lyžařským botám se věnuje přes 50 let a její majitelé, třetí generace rodiny Zanattů z Giavera del Montello, se stále snaží udávat směr.

Aktuální zásadní model se jmenuje Mach 1. Tenhle lyžák ve verzi Mach 1 130 cílí na sportovní vyspělé lyžaře, přitom je nechce sevřít do těsného skeletu. Nabízí tři varianty LV (low volume 98 cm), MV (100) a HV (103). Právě díky této možnosti výběru ze tří šířek je možné botu označit za ve své třídě unikát. Pokud se pro ni rozhodnete, můžete si skutečně vybrat, aby vás podržela a zároveň nabídla pohodlí.

Novinku přináší rozšířená karbonová výztuha v zadní části všech modelů Mach 1 s názvem T-Drive, která odpovídá vždy vybrané šířce boty. Spojuje komín a chodidlovou část skeletu, čímž zásadně omezuje deformaci plastů při zatížení. Tudíž lépe přenáší síly na lyži. Vedle toho kontroluje plynulost flexe i při změnách teplot a usnadňuje nástup do boty. Navíc dovoluje použít méně plastu, čímž botu ještě odlehčí.

Vnitřní botička pak disponuje unikátní technologií Anatomical Liner Shape. Díky ní se vnitřní materiál lépe přizpůsobuje anatomii nohy a ten vnější skeletu. Perfektně se usadí pata, zvýší komfort a vyplní prostor mezi vnitřní botičkou a skeletem, což se následně pozitivně projevuje na přesnosti a výkonu. Boty tak vyšly ve srovnávacích testech o 10% rychlejší při přehranění, přinesly o 20% více stability na hraně a jsou taktéž o 10% méně náchylné k deformaci spodní části skeletu při dopředném zatížení komínu.

Tecnica dělí své boty do přehledných řad v kategoriích závodních, sportovních, freeridových a touringových. Stejné modely se často objevují ve třech šířkových variantách. „Skelety se kromě těch závodních dodatečně tvarují technologií CAS na vlastních strojích Pro Tool. Plast má na kritických místech speciální strukturu, která minimalizuje tvarovou paměť. Takže se lépe upravují a po zchladnutí zůstávají stabilní – návratnost je okolo 30 % oproti 60 u jiných značek. Což ocení zejména majitelé atypických tvarů nohou,“ vysvětluje obchodní ředitel Snow-How ČR.

Tecnica letos posílá do světa také nový dámský model Mach Sport 85 ve variantě Heat s vnitřním vyhříváním. Věnují se i skialpovým botám, kolekce Zero G Peak Carbon váží pouze 990 gramů. Také u ní lze tvarovat skelet technologií CAS. Podobně jako u osvědčených modelů Tour a Scout, které se objevují v občerstvených designech.

Více informací najdete na blizzard-tecnica.cz.

Předchozí

KDYŽ TO POFIČÍ, BUDE TO SUPER…

Limitovaná edice českých hodinářů oslavuje odkaz Tomáše Bati

Další